Evropska komisija je predstavila podrobno študijo o internacionalizaciji malih in srednjih podjetij (MSP) v EU, ki razkriva ključne izzive in priporočila za izboljšanje podpornih mehanizmov. Študija, ki jo je izvedla skupina Technopolis Group s podporo IPSOS-a in mreže nacionalnih strokovnjakov, analizira obstoječe politike EU in držav članic ter predlaga konkretne ukrepe za večjo učinkovitost in trajnostnost strategij internacionalizacije.
MSP kot ključni steber evropskega gospodarstva
Internacionalizacija je ključnega pomena za rast in konkurenčnost MSP, ki predstavljajo hrbtenico evropskega gospodarstva. Podjetja se pogosto soočajo s pomanjkanjem informacij o tujih trgih, težavami pri iskanju partnerjev, dostopom do financiranja in usklajevanjem z regulativnimi zahtevami v različnih državah.
Evropska komisija je že leta 2020 sprejela Strategijo za MSP za trajnostno in digitalno Evropo, ki poudarja potrebo po močnejši podpori podjetjem pri njihovem globalnem uveljavljanju. Kljub temu je analiza pokazala, da trenutne politike in instrumenti niso dovolj usklajeni, kar povzroča neučinkovito uporabo virov.
Pregled nacionalnih in evropskih instrumentov podpore
Študija je preučila 251 nacionalnih instrumentov, ki podpirajo internacionalizacijo MSP. Najbolj aktivne države na tem področju so Avstrija, Danska, Finska, Švedska, Estonija in Ciper. Slovenija se uvršča v srednji razred z 7 aktivnimi instrumenti, ki vključujejo svetovalne storitve, finančno podporo za sejme, digitalno internacionalizacijo ter povezovanje podjetij prek mreže Enterprise Europe Network (EEN).
Na ravni EU je bilo identificiranih 45 instrumentov, ki se delijo v štiri glavne kategorije:
- Neposredna podpora MSP – mreža EEN, Evropski inovacijski svet (EIC), evropski grozdi.
- Geostrateška vlaganja – programi, kot so Global Gateway in partnerstva z državami, kot so Kitajska, Indija in Brazilija.
- Širši programi EU – pobude, ki niso primarno namenjene internacionalizaciji, a vključujejo določene ukrepe.
- Instrumenti za podjetja iz tretjih držav – podpora podjetjem zunaj EU, ki sodelujejo z evropskimi MSP.
Enterprise Europe Network: Ključna podpora MSP
Mreža Enterprise Europe Network (EEN) je eden izmed osrednjih instrumentov Evropske komisije za podporo internacionalizaciji MSP. Od ustanovitve je podprla več kot 4,2 milijona MSP. Glavne storitve mreže EEN:
- Informacije o trgih, regulativnih zahtevah in financiranju.
- Povezovanje podjetij na poslovnih dogodkih in B2B srečanjih.
- Podpora pri digitalni internacionalizaciji.
- Pomoč pri dostopu do EU sredstev in projektov.
EEN se je izkazala kot učinkovito orodje za slovenska podjetja, vendar študija opozarja na izzive, kot so neusklajenost s slovenskimi programi, razlike v kakovosti storitev med partnerji in nizka ozaveščenost MSP o možnostih podpore.
Pomanjkljiva usklajenost in izzivi izvajanja
Analiza je pokazala, da med obstoječimi politikami EU in držav članic ni zadostne koordinacije, kar povzroča podvajanje ukrepov in nepreglednost podpornega okolja. MSP pogosto ne vedo, kateri instrumenti so zanje najprimernejši.
Poleg tega je bilo ugotovljeno, da le 22 % nacionalnih programov vsebuje jasne kazalnike uspešnosti. Na ravni EU manjka celostna evalvacija učinkovitosti vseh instrumentov skupaj, kar otežujočča ocenjevanje njihovih dejanskih vplivov.
Ključna priporočila za izboljšanje politik
Študija predlaga štiri glavne ukrepe za izboljšanje podpore internacionalizaciji MSP:
- Vzpostavitev EU delovne skupine za koordinacijo politik internacionalizacije.
- Izboljšanje usklajenosti med EU in nacionalnimi ukrepi, predvsem preko mreže SME Envoys.
- Vzpostavitev interaktivnega zemljevida financiranja in podpornih instrumentov.
- Boljša koordinacija prisotnosti MSP na mednarodnih sejmih in poslovnih dogodkih.
Prihodnost evropske strategije za MSP
Digitalizacija, geopolitični izzivi in potreba po večji odpornosti podjetij zahtevajo prilagodljive in ciljane ukrepe, ki bodo evropskim MSP omogočili konkurenčnost na globalnem trgu. Evropska komisija bo v prihodnjih letih usmerila več naporov v izboljšano usklajenost in dostopnost podpornih instrumentov, kar bo okrepilo možnosti za rast in razvoj MSP, tudi v Sloveniji.
Povezava do dokumenta